18. heinäkuuta 2017

+5 TAPAA MITEN MÄ OPISKELEN

Kuten oon varmasti jo monesti maininnut, mulla - ja monella muulla - koittaa kirjoitukset syyskuun alusta alkaen. Tää kesä onkin mennyt siihen valmistautuessa ja vielä on pitkä matka ennen varsinaista suoritusta ja arvosanaa, joten ajattelin, että on hyvä aika vinkata parit jutut, mitkä auttaa mua sisäistämään oppimaani paremmin. Itseasiassa näillä oon pärjännyt ihan yläasteesta asti, kaipa näitä pystyy soveltamaan kaikenlaisen opiskelun ja oppimisen yhteydessä. 
desk

Suunnittelu. Mulle itselleni on tärkeä hahmottaa kokonaisuus aina ennen lukemisen aloittamista. Näin näen kaikki aihealueet ja pystyn huomaamaan ne otsikot, jotka ovat hankalia ja joihin kannattaa paneutua. Yleensä täytän ensimmäisen sivun vihosta listaamalla aihealueet ja isoimmat otsikot sekä lukemisen edistyessä saatan lisätä siihen tiettyjä sivuja, jotka ovat vielä ennen koetta vilkaisemisen arvoisia. 

  Nyt kesällä tää ei kuitenkaan ole riittänyt, oon myös suunnitellut tietyt jutut tietyille lukupäiville. Pitkän englannin ollessa edessä olen päättänyt, että luen maanataisin, keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin. Ja vielä pikkutarkasti maanantaisin on opettajan antamia tehtäviä, keskiviikkoisin ja torstaisin kielioppi ja lauantaisin taas opettajan antamia tehtäviä. Töiden takia nää ei aina onnistu, mutta oon joustava tän aikataulun suhteen. 
desk2
Värikoodaus. Visuaalisena ihmisenä mulle erittäin tärkeä asia! Alleviivaus ja muistiinpanojen vahvistaminen väreillä antaa mulle ensiksi motivaatiota, toiseksi se tekee lukemisesta edes vähän mukavampaa ja viimeiseksi se mahdollistaa kertaamisen; kun ensiksi kirjoitan ja myöhemmin palaan vahvistamaan tiettyä kohtaa, kyseinen lause tai sana jää paremmin mieleen. 
  Tässä on kuitenkin huonokin puolensa, nimittäin liiallinen värien käyttö. Se tekee helposti muistiinpanoista sekavanoloiset, joten suosittelen käyttämään noin 2-3 väriä riippuen oppiaineesta ja tietysti omasta oppimistavastaan. 
studying2
Opiskelun monipuolisuus. Tämä varmaan pätee parhaiten kielten opiskeluun, mutta soveltuu muillekin oppiaineille. Lue, kirjoita, katso, kuuntele, puhu. Tee vähän kaikkea, jotta saat monipuolisen otteen aiheesta ja osaat ilmaista vastauksesi monella eri tavalla - vaikka kokeessa vaaditaankin kirjallinen vastaus. 
studying3
Aloita ajoissa. Olin aikaisemmin ajatellut, että noh, aloitan heinäkuussa lukemisen, kyllä kerkeän käymään asiat läpi ja tekemään vaaditut tehtävät - pieleen meni. Kesän alussa tein just ton suunnitelman, jonka ensimmäiseksi mainitsin, ja tajusin 8 kirjan sisältävän niin paljon asiaa, että en millään pysty puurtamaan niitä 6 viikossa. Joten kesän alusta asti ollaan aloitettu, silloin tällöin edetty hieman rennommin ja joskus taas painettu duunia vähän enemmän. Mä kun en osaa olla opiskelematta, jos edessä häämöttää iso ja tärkeä koe (terveisin hikipinko :D). 
  Tietenkin koulun taas alkaessa suosittelen aloittamaan jo luokassa. Ehkei heti ensimmäisellä tai toisella viikolla, koska justhan oli koeviikko... Mutta tuntiin osallistuminen antaa jo hyvät pohjatiedot itsenäistä kertaamista varten, eikä viimeisellä viikolla tarvitse oppia asioita ihan kokonaan ensimmäistä kertaa. 
studying
Asenne & motivaatio. Ensimmäinen on varsinkin iso, iso tekijä opiskelun sujuvuudessa. Vaikka kurssi tai oppiaine olisi just se, mitä inhoaa tai just se, missä on yleensä ollut vaikeuksia, kannattaa vaan alusta alkaen asennoitua opiskeluun - ja löytää sitä varten jokin motivaattori. Mulle etenkin historia, fysiikka ja kemia olivat sellaisia aineita, jotka vaativat paljon henkistä jaksamista, mutta kurssien ajan ajattelin vain läpipääsyä, sitä tunnetta, kun kurssi on ohi ja sen on suorittanut kunnialla. Eipähän tarvitse käydä uudestaan. 
  Omaa tasoaan kannattaa pitää yllä myös niillä kursseilla, jotka eivät välttämättä innosta tai kiinnosta, koska silloin on myös helpompi paneutua niihin kursseihin, jotka on itselle tärkeitä. Opiskeludraivi pysyy yllä, eikä tule vahingossa lipsuttua sivuraiteille koko jakson ajaksi. 
iphone7
+ Kuuntele musiikkia opiskellessa - antaa puhtia ja hyvää oloa sekä ehkäisee muiden äänten keskeyttävän opiskelun. 
+ Hyvät välineet on kaiken A ja O; toimiva läppäri tai tabletti, hyvät kynät ja kumit (sekä penaali, jottei kamat olisi hukassa just silloin, kun ajattelit opiskella)
+ Mukava paikka opiskella, mikä se sulle onkaan. Tykkään tehä töitä sängyllä, mutta selän kipeytyessä suosin ihan koulupöytää, jossa mulla on pakko olla viltti käden ulottuvilla, koska mun jalat sattuu aina jäätymään paikalla istuessani. 

Sellaisia (todella perus) vinkkejä, jotka auttaa mua niin koeviikoilla kuin nyt kirjoitusten aikaan. Osa ellei jopa kaikki on varmasti tuttuja teillekin, mutta jos jotain uutta saitte tästä irti niin jes ♥ Kertokaa ihmeessä, mitä te teette opiskellessanne! 

2 kommenttia :

  1. Mahtavia vinkkejä! Ei myöskään yhtään liian aikaisin tullut tällainen kouluun liittyvä postaus, koska varmaan pitäisi jo pikkuhiljaa ruveta totuttautumaan ajatukseen koulun alusta :D Itse myös napostelen jotain kokeisiin lukiessa.

    http://mahdollisestiehka.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mä vähän yritinkin ajoittaa tän hieman ennen koulujen alkua, mutta kuitenkin niin että niistä olisi hyötyä jo nyt :) Ja totta, unohdinkin mainita että mullakin on tapana olla iso vesipullo, kahvikuppi tai hedelmiä jossain käden ulottuvilla opiskellessa.

      Poista

Kommentit ovat aina tervetulleita - ja vastaan jokaiseen niin pian kuin pystyn. ♥