26. marraskuuta 2016

SIIVOUSRUTIINEISTANI

Joulu kolkuttaa jo ovella (paketoin eilen ekat joululahjat!!), joten suursiivous saattaa olla aika monellakin edessä, eikö totta?
Mulla on todella pinttyneet rutiinit mitä tulee siihen, kuinka pidän huoneeni ja muut jutut siisteinä. Pienikin epäjärjestys saa mut yleensä toimimaan, oon myös erittäin tarkka kaikesta - aina meikkieni säilytyspaikoista koulun ryhmätöihin. Siksi myös pölyt, meikkitahrat, vinossa olevat esineet siivoan välittömästi ne huomatessani. Haha, tää on loppujen lopuksi vähän rasittavaakin!
makeup
Meikkisienet ja -siveltimet pesen viikoittain - etenkin ne, joita tulee eniten käytettyä. Puhtailla siveltimillä tulee vaan niin pajon parempaa jälkeä, rakastan etenkin sitä pehmoisuutta ja tuoksua siveltimissä, kun käytän niitä ekaa kertaa pesun jälkeen. 
  Kaikki siveltimeni ja beautyblenderin halpisversiot eivät ole mitään arvokkaita, joten en ole edes ajatelut sen kummempia siveltimien pesuaineita - mä hoidan tän homman ihan käsisaippualla. En ole huomannut vahingoittavani siveltimiä yhtään, päinvastoin niistä on tullut entistä pehmeämpiä käytössä.
  Pesun jälkeen siveltimet pääsevät pyyhkeen päälle kuivumaan, yleensä pidän niitä jopa avatun ikkunan edessä, jotta virtaava ilma kuivattaisi ne nopeammin - tiedä sitten vaikuttaako se siihen ollenkaan. 
clothes
Vaatehuone ja -hyllyt on varmaan ainoat, jotka oikeasti aiheuttaa mulle joskus stressiä. Yleensä vain sulatan sen todellisuuden, että vaatehuoneeni on pieni ja vaatteita aika paljon, enkä järjestele vaatteita normaalin järjestyksen ylläpitämistä enempää. Aika useinkin mulle kuitenkin iskee piikki, jolloin tekisi mieli repiä kaikki alas, pistää yli puolet vaatteista eteenpäin ja järjestää kaikki uudelleen - tää on jopa tapahtunutkin, joten mun on ollut pakko ottaa tavakseni poistaa käyttämättömät vaatteet heti, kun sellainen olo tulee. 
  Käyn kuitenkin vaatteet läpi suhteellisen säännöllisesti, käyttämätömät vaatteet pussiin, rikkinäiset roskiin, tuunausta tarvitsevat kappaleet omaan pinoon ja muut vaatteet takaisin siistiin järjestykseen. Se on omalla tavallaan jopa rauhoittavaa hommaa, haha!
  Järjestystä mun vaatehuoneessa kuitenkin pitää kaksi tankoa, jossa mulla on kaikki roikotettava (huoneen puolella on tietenkin rekki lempparivaatteille). Sen lisäksi hyllyillä on tietty järjestys: alimmalla alusvaatteet ja paidat, toisessa housut, kolmannella olo- ja yöasut. Hyllyjen alla mulla on kengät, sekä pienempi hyllykkö hameille, shortseille, urheiluvaatteille ja semmoiselle yleiselle roinalle. Myös alusvaatteet oon lajitellut pieniin laatikoihin, jottei kaikki ole ihan sekaisin. 
  Kuulostaa sekavalta, mutta tää systeemi on säästänyt vaatehuoneen suuremmalla räjähdykseltä.
cleaning
Multa lähtee harjatessa suhteellisen paljon hiuksia ja nämä kaikki yleensä tarttuvat harjaan. Mulla on tapana tyhjentää harja heti, koska en vaan siedä harjaan jätettyjä hiuksia. Yleensä mulla myös pölyttyy harjat tosi helposti, joten saatan välillä käydä ne ihan imurilla läpi. Musta tuntuu, että tää on todella outo tapa, oonko ainoa?!

Mitä vielä tulee noihin vaatteisiin, en suunnilleen koskaan pese farkkuja pesukoneessa - tai no, en pese niitä edes käsin. Omasta kokemuksestani farkut ovat menneet erittäin huonoon kuntoon, lörpähtänyt tosi rumasti eikä muutenkaan ole istunut enää pesun jälkeen. 
  Pesun sijaan pakastan farkkuni yleensä käytön jälkeen pienessä pakastepussissa. Jätän ne aina yön yli, tosin joskus on saattanut jäädä jopa kahdeksi päiväksi, haha. Pakastus poistaa hajut ja jotkin tahratkin on helppo raaputtaa pois pakastamisen jälkeen. Ainoan poikkeuksen teen, jos farkut on oikeasti likaiset, täynnä meikkijälkiä sun muita, mutta tätä tapahtuu tooodella harvoin. 
brushes
Imuroin ja pyyhin pölyt myös viikottain - yleensä sunnuntaina, jotta ei arkipäivinä tarvitse ruveta siivoamaan. Jos oikein innostun, pyyhin myös peilit ja lasipöydän ihan kunnon aineilla, vaihdan järjestystä tai siivoan ja uudelleen järjestän laatikot. Kuulostaa joltain siivousmanialta, mutta myönnän olevani hirveä perfektionisti.. :D
bed
Lisää viikottaisia juttuja: lakanoiden vaihto. En oo ihan varma, kuinka usein niiden vaihtamista suositellaan, mutta mulla on tapana vaihtaa ne joka sunnuntai - eipähän tarvitse taas viikolla ruveta miettimään, pitäisiköhän ne lakanatkin vaihtaa, haha. 
  Vinkki koiraihmisille, jotka inhoaa koiran karvoja ja hiekkaa sängyllä. Ensiksi, paljon koristetyynyjä = karvat ei pääse oikeille tyynyille. Toiseksi päiväpeitto, joka estää hiekan ja kuran ja mudan pääsemistä peitolle. Nukkumaan meneminen onnistuu ongelmitta, kun ei keskellä yötä tarvitse ruveta pyyhkimään hiekkaa pois lakanoilta, koska siinä menee kirjaimellisesti ikuisuus. 

Oon saanut sanomistakin näistä mun rutiineista, mutta elinympäristön siistinä pitäminen jättää mulle aikaa selvittää muita ongelmia ja keskittyä niihin. Häiriinnyn todella helposti epäsiistissä huoneessa, joten ihan henkisen hyvinvoinninkin puolesta pidän näitä tapoja itselleni vaan positiivisina. 

Mites te, löytyykö teistä samoja puolia? Siivousvinkkejäkin otetaan vastaan.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita - ja vastaan jokaiseen niin pian kuin pystyn. ♥